Temple info -3395. Gadarmal Devi temple,Badoh,Vidisha. கதர்மல் தேவி கோயில்,பதோ கிராமம்,விதிஷா
Temple info-3395
கோயில் தகவல்-3395
Gadarmal Devi Temple, Badoh Village, Kurwai Tehsil, Vidisha District, Madhya Pradesh

Badoh and the neighbouring village of Pathari formed a part of the ancient town of Badnagar (Vatanagara), a prosperous trading hub in the days of the Gurjara – Pratiharas. As per inscriptions found, this region was dotted with temples belonging to the olden days though countless of them have either disappeared entirely or are buried deep in the ground or are in a state beyond recognition owing to multiple attacks by Muslim barbarians starting from the late 10th century.
Gadarmal Devi Temple is one such edifice belonging to the ancient times that was repeatedly desecrated, renovated and finally, ended up as a combination of a Hindu and Jain Temple. This imposing structure stands tall in the midst of ruins and can be appreciated from a distance.
The original temple was built by the Gurjara – Pratiharas in the 9th century as seen in the mouldings and plinth while the shikhara is a replacement for the original that has since collapsed and is made up of stones, panels and carvings from the ruins of nearby Hindu and Jain temples. There is also architectural evidence of some part of the temple being built by the Paramaras.
The temple complex has been designed as an Ashtayatana (eight shrines) with seven smaller shrines placed around the main temple on a high platform. All these temples are now in ruins but the decorative mouldings and niches inset with sculptures of gods and goddesses on the platform are well – preserved.
An ornamental torana (gateway) in the north, once a symbol of power, grandeur and artistic excellence, now in a state of disrepair leads to a flight of steps that takes one to the raised platform that sits in the middle of a large space.
Interestingly, the main temple has a pillared entrance porch, an antarala, a mukha mandapa and an oblong – shaped garbha griha. There are two lions on either side of the main entrance. The mukha mandapa is supported by eight pillars that are profusely decorated from the base to the capital.
The entrance doorway (door jambs and lintel) is richly embellished with miniature niches inset with figures, carvings of gods and goddesses, floral and foliage patterns and repetitive motifs. An exquisite sculpture of Devi has been seated on the Lalata Bimba along with Her different forms.
The sanctum sanctorum has remnants of a series of pedestals running along its back and side walls that indicate that a row of idols were once placed here. Historians and archaeologists opine that this temple once housed 42 Yoginis (maybe even 64) whose sculptures were found in the debris.
A beautiful sculpture of Divine Mother with a baby was found lying in the rubble inside the shrine. The main idol of Devi has been lost.
The external facades are a visual treat of delicately carved panels, figures, niches inset with sculptures of gods and goddesses and the Ashtadikpalakas, auspicious Hindu iconography, elephants, horsemen, musicians, dancers, mother and child, sages and repetitive geometric patterns.
Locals believe that this temple was built by a shepherd (gadaria) and hence, came to be called Gadarmal Devi.
Written by Lakshmi Subramanian
காதர்மல் தேவி கோயில்
மத்தியப் பிரதேசத்தின் விதிஷாவின் படோ கிராமத்தில் உள்ள ஒரு இந்து மற்றும் சமணக் கோயிலாகும் காதர்மல் தேவி கோயில் . காதர்மல் தாய்மார்களின் கோயில் என்றும் அழைக்கப்படும் இது இந்தியாவின் யோகினி கோயில்களில் ஒன்றாகும். இது யோகினி சிலைகளுக்கான 42 இடங்களைக் கொண்டுள்ளது, வழக்கத்திற்கு மாறாக ஒரு செவ்வகத்தில் அமைக்கப்பட்டுள்ளது; இது முதலில் ஹைபேத்ரலாக இருந்திருக்க வேண்டும் .
விளக்கம்
காதர்மல் தேவி கோயில் 9 ஆம் நூற்றாண்டைச் சேர்ந்தது. இந்த யோகினி கோயிலின் கட்டிடக்கலை பிரதிஹாரா மற்றும் பர்மாரா பாணிகளின் கலவையாகும் . இது குவாலியர் கோட்டையில் உள்ள டெலி கா மந்திரைப்போலவே கட்டப்பட்டுள்ளது . இந்த கோயிலில் இந்து மற்றும் சமண சிலைகள் இரண்டும் உள்ளன. பிரதான கோயிலைச் சுற்றி ஏழு சிறிய கோயில்களுடன் இந்த கோயில் மணற்கற்களால் ஆனது.
இது 42 இடங்களைக் கொண்ட ஒரு யோகினி கோயில் . ஒரு காலத்தில் கோயில் மேடையில் பள்ளங்களில் பொருத்தப்பட்டிருந்த தெய்வங்களின் 18 உடைந்த உருவங்கள் இடுப்பிலிருந்து கீழே பாதுகாக்கப்பட்டுள்ளன. இது ஒரு செவ்வக சன்னதி மற்றும் உயரமான மற்றும் பிரமாண்டமான சிகரத்தைக்கொண்டுள்ளது . ஒரு யோகினி கோயிலாக, இது ஒரு காலத்தில் ஹைபேத்ரலாக , வானத்திற்குத் திறந்திருக்க வேண்டும் என்று வித்யா டெஹெஜியா எழுதுகிறார். [இந்த கோயில் மேய்ப்பர்களால் ( கடரியா ) கட்டப்பட்டதாகக் கூறப்படுகிறது, எனவே உள்ளூர்வாசிகள் இது காதர்மல் தேவி கோயில் என்று அழைக்கப்படுகிறார்கள்.
தொல்பொருள் ஆய்வாளர் ஜோசப் டேவிட் பெக்லர் 1871–2 ஆம் ஆண்டில் கோயிலுக்குள் ஒரு தாய் மற்றும் குழந்தையின் பிரம்மாண்டமான அடித்தளச் சிற்பத்தை புகைப்படம் எடுத்தார். அவர் அதை மாயா தேவிமற்றும் குழந்தை புத்தரின் உருவம் என்று அழைத்தார் .

Comments
Post a Comment