Temple info -2218 Varahishwarar temple, Damal,Kanchipuram வராகீஸ்வரர் கோயில், தாமல்,காஞ்சிபுரம்
Temple info -2218
கோயில் தகவல் -2218
An ancient temple with a rare Siva Linga
Located here is a sanctum for Goddess Parvati, worshipped as Gowri Ambal facing south with a stone image of an elephant in front instead of the lion vahana.
Festivals such as Masi Magham, Panguni Uttiram, Navaratri, Thiruvadhirai nakshatram in the month of Margazhi and Sivaratri are celebrated here.
Festivals such as Masi Magham, Panguni Uttiram, Navaratri, Thiruvadhirai nakshatram in the month of Margazhi and Sivaratri are celebrated here.
Damal, an ancient village close to Kanchipuram, is home to two temples — one for Siva worshipped as Varahishwarar and the other for Vishnu, wherein this deity is consecrated as Damodara Perumal. According to the Sthala Puranam or the hoary tradition of the Varahishwarar temple, God Varaha (the third incarnation of Vishnu, worshipped the Siva Linga here and hence the Sankha (conch) and Chakra (discus) marks of Vishnu are said to be seen on this Linga.
This temple probably belongs to the Pallava times, with subsequent additions during the Chola and Vijayanagara as seen from the architecture and sculptures. Vijayanagara inscriptions in this temple mention the name of this deity as Panrishwara and Thiru Panrishwaram Udaiya Tambiranar, because of the Varaha connection with this temple. This village was known by the names Damar or Tamar in times bygone.
The temple is entered through a tall seven-tier gopuram which has the stone sculptures of River Goddesses Ganga and Yamuna on either side on the inner walls, as seen in many Vijayanagara and post-Vijayanagara era gopurams. This entranceway leads to the outer enclosure (prakaram) which has a small sanctum for Ganesha on the left and one for Subrahmanya with consorts Valli and Devayanai on the right.
Inbetween is the small mandapa for Nandi, facing the main shrine. In front is a long mandapa, with pillars of the Vijayanagara type, studded with sculptures of various deities, including rare ones such as Agni. Located here is a sanctum for Goddess Parvati, worshipped as Gowri Ambal facing south with a stone image of an elephant in front instead of the lion vahana.
The main sanctum of God Varahishwarar faces west. It is said that on certain days of the year, the rays of the setting sun fall directly on this Siva Lingam, which is a Swayambhu (self-manifested). The inner prakaram which goes around the central sanctum has the images of the sixty-three Nayanmars or the important devotees of Siva and also a small sanctum for Chandikeshwara.
The devakoshtas (niches on the walls of the sanctum) enshrine Durga, Brahma, Lingodhbhava, Dakshinamurti and Brahma. Although this temple must have been there in the Pallava and Chola times, inscriptions of these dynasties are not seen in this temple now. However, a few Vijayanagara inscriptions have been discovered, the earliest dated 1524 AD, belonging to Prince Thirumalaraya, son of the illustrious ruler Krishnadeva Raya. Another epigraph dated 1532 AD of the reign of Achyuta Raya, successor of Krishnadeva Raya records the gift of a village to the temple of Thiru Panrishwaram Udaiya Tambiranar.
Festivals such as Masi Magham, Panguni Uttiram, Navaratri, Thiruvadhirai nakshatram in the month of Margazhi and Sivaratri are celebrated here.
Damal is situated about 16 km from Kanchipuram on the Chennai-Bengaluru Highway. The tall gopuram of this temple can be seen from the main road
Thanks
Chithra Madhavan
அருள் மிகு கெளரி அம்மன் சமேத ஸ்ரீ வராகீஸ்வரர் ஆலயம் - தாமல் கிராமம்
தல புராணம்:
இரண்யாச்சதன் மஹாலட்சுமியை பூமிக்கு அடியில் கொண்டு சென்று மறைத்து வைத்து விட்டான்.எனவே அவனை கொன்று தேவியை மீட்க்க விஷ்னு வராக அவதாரம் எடுத்தார். இரண்யாச்சதனைக் கொன்றார். இரண்யாச்சதனின் உதிரம் வராகத்தின் கோரை பற்களில் பட்டதால் வராகம் தன்னுடைய சுய நினைவை இழந்தது. இதுவறிந்த தேவர்கள் சிவ பெருமானிடம் முறையிட்டனர். சிவ பெருமான் வேடன் வேடம் புனைந்து வராகத்துடன் போர் புரிந்து அதன் கோரை பற்களை எடுத்து தன் மார்பில் அணிந்து கொண்டார்.இதனால் சுய உணர்வு பெற்ற விஷ்னு சிவ பெருமானை வணங்கினார். மேலும் தான் சிவனை வராக உருவத்தில் வழிபட வெண்டும் என்றும் கேட்டுக்கொண்டார். பின்னர் விஷ்னு இங்கு திருக்குளம் அமைத்து நீலோத்பவன் புஷ்பம் கொண்டு சிவ பூஜை செய்து அதன் மூலம் வராக உருவம் நீங்கி வைகுண்டம் சென்றடைந்தார். அரியும் அரனும் ஒரு சேர அனுக்ரகம் புரிவது இந்த கொயிலின் சிறப்பு.
கோயில் ராஜ கோபுரம்:
கோயில் குளம்:
இந்த கோயில் குளத்தில் நீராடி வராகீஸ்வரனை பூஜை செய்தால் தொழு நொயாக இருந்தாலும் நீங்கிவிடும் என்பது நம்பிக்கை.
இதற பரிகாரங்கள்:
இக்கோயில் ராகு கேது பரிகார தலமும் ஆகும். 9 வாரம் ஞாயிற்று கிழமைகளில் ராகு காலத்தில் இந்த கொயில் இறைவனுக்கு 9 தீபங்கள் ஏற்றி வழிபட்டால் ராகு கேது தொஷங்கள் நீங்கும் என்று கூறப்படுகிறது.
இது தவிர பித்ரு தோஷ நிவர்த்தி, சர்ப தோஷ நிவர்த்தி, கால சர்ப தோஷ நிவர்த்தி, திருமண தடை நீக்கம் மற்றும் மகப்பேறு வெண்டியும் இங்கு ப்ரார்த்தனை செய்யலாம்.
Comments
Post a Comment